Dr. Irene Kletschke
short vita
Irene Kletschke is the managing coordinator of klangzeitort, the joint Institute for New Music of the Berlin University of the Arts and the Hanns Eisler School of Music Berlin. She also organises the International Summer Academy KlangKunstBühne, a further education programme at the UdK Berlin aimed at artists from all disciplines.
She studied musicology and theatre studies at the Free University of Berlin and cultural and media management at the Hanns Eisler School of Music Berlin and completed her doctorate at the FU Berlin in 2010 with the dissertation ‘Klangbilder. Walt Disney's Fantasia (1940)’. She has been a research assistant at the UdK Berlin since 2006 and gives seminars on music and film, new music, music theatre, landscape composition and project and cultural management, among other things.
In 2020/21 she completed the certificate course ‘Science Management’ at the FU Berlin's Centre for Continuing Education. In 2023/24 she worked on the QuerKlang+ pilot project. At UdK Berlin, she is also project manager of ‘FEM*_MUSIC*_Kollektiv für Feminismus und Musik’, which is funded by the Berlin Programme for the Promotion of Equal Opportunities in Research and Teaching (BCP), the AG Frauenfördergelder der UdK Berlin and the Women's and Equal Opportunities Officer of the UdK Berlin (duration: 1.4.2022 to 31.3.2025).
Publications
- Klangbilder. Walt Disneys „Fantasia“ (1940), Beihefte zum Archiv für Musikwissenschaft (Band 67), Stuttgart 2011.
- „Entertainment for Intellectuals“. Symphonik bei Woody Allen.In: Kieler Beiträge zur Filmmusikforschung 8, 2012, S. 133-148.(http://www.filmmusik.uni-kiel.de/KB8/KB8-Kletschke.pdf)
- Landschaftskompositionen, in: Archiv für Musikwissenschaft, Band 69, Heft 3 (2012), S. 198–206
- Gemalte Träume – Walt Disneys Fantasia (USA 1940). In: Konrad Heiland und Theo Piegler (Hg.), Der Soundtrack unserer Träume. Gießen: Psychosozialverlag 2013, S. 211-223.
- Karte und Landschaftskomposition, in: kunsttexte.de/auditive_perspektiven, Nr. 2, 2013 (12 Seiten), (http://edoc.hu-berlin.de/kunsttexte/2013-2/kletschke-irene-2/PDF/kletschke.pdf)
- »Quintessentially German«? Der deutsche Musik- und Schlagerfilm nach 1945. In: Kieler Beiträge zur Filmmusikforschung10, 2013, S. 128-143 (www.filmmusik.uni-kiel.de/KB10/KB10-Kletschke.pdf)
- Cult of Inexpressiveness - Strawinskys Verhältnis zur Filmmusik, in: Archiv für Musikwissenschaft, Band 71, Heft 32(2014), S. 135–145
- Zwischen Harmonie und Hegemonie – Jazz in der Glenn Miller Story. In: Willem Strank,Claus Tieber (Hg.), Jazz im Film: Beiträge zu Geschichte und Theorie eines intermedialen Phänomens. Wien 2014, S. 111-116.
- Filmmusik – Recherche im Internet. In: Frank Hentschel und Peter Moormann (Hg.), Filmmusik. Ein Handbuch wenig beachteter Aspekte. Springer Verlag 2018, S. 333-350.
- Kletschke, Irene / Reese, Kirsten (2020): Genderverteilung der Lehrenden in den Fächern Komposition, Elektroakustische Komposition und Musiktheorie an deutschen Hochschulen. Eine statistische Recherche [Gender Balance of Teachers in Composition, Electroacoustic Composition, and Music Theory in German Universities. A Statistical Study]. Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie (ZGMTH) 17/1, 147–153. https://doi.org/10.31751/1042
- Kletschke, Irene: Kulinarisches Hören? Vom Klang der Nahrungsmittelproduktion im Dokumentarfilm. In: Kieler Beiträge zur Filmmusikforschung 17 (2023), S. 7–30, DOI: https://doi.org/10.59056/kbzf.2023.17.p7-30.
- Send mail
- You can contact us via phone:
+49 30 3185 1480 - Information on opening hours (telephone and InfoPoint) can be found on the StudyGuide website https://www.udk-berlin.de/en/service/studyguide/