Dr. Marcus Quent
short vita
From winter term 2024/25 Junior-Professor for Philosophy at the Kunstakademie Düsseldorf (Link).
Marcus studied Philosophy (MA, 2014) and Theater Studies (MA, 2015) at the Leipzig University, Aberystwyth University Wales and the Berlin University of the Arts. His PhD project on artistic constructions of time in Theodor W. Adorno, Gilles Deleuze and Alain Badiou (PhD 12/2020) was supported by a scholarship from the Hans Böckler Foundation. In 2018 he completed a research stay at the New School for Social Research, New York City. In 2020, he was a Fellow in residence at the Classical Foundation Weimar (Kolleg Friedrich Nietzsche). In 2022, he was a Fellow at the Leipzig Lab of the Leipzig University and a Visiting Scholar at the School of Visual Arts, New York City. In the winter term 2023/24 he was a Fellow at the Käte Hamburger Center for Apocalyptic and Post-Apocalyptic Studies at the Heidelberg University. From August 2020 to September 2024, he was a Research Associate (Post-Doc) at the Department of Art History and Aesthetics at the Berlin University of the Arts.
Focuses
- Philosophical Aesthetics & Aesthetic Theory
- Philosophy of Time
- History and Actuality of Critical Theory
- French Philosophy in the 20th Century
- Theories of Contemporary Art
Publications
Articles available at: https://udk-berlin.academia.edu/MarcusQuent
Monographs / Edited Volumes:
- Die Apokalypse enttäuscht. Atomtod Klimakatastrophe Kommunismus
(Editor; together with Alexander García Düttmann, Zürich: Diaphanes 2023) - Gegenwartskunst. Konstruktionen der Zeit (Zürich: Diaphanes 2021)
- Kon-Formismen. Die Neuordnung der Differenzen (Leipzig: Merve 2018)
- Absolute Gegenwart (Editor; Berlin: Merve 2016)
- Das Versprechen der Kunst. Aktuelle Zugänge zu Adornos ästhetischer Theorie (Editor, together with Eckardt Lindner; Wien: Turia + Kant 2014)
Articles / Essays:
- „Kein Ende der Geschichte. Notizen zur Zwischenzeit" (gemeinsam mit Ulrike Haß), in: Lettre International, No. 146, Autumn 2024, pp. 7-14.
- „Interval and Event. The Present as In-Between Time in Alain Badiou and Gilles Deleuze”, in: Filozofski Vestnik. Journal of the Institute of Philosophy of the Scientific Research Centre of the Slovenian Academy of Sciences and Arts, Vol. 45, No. 1 (2024) [online first].
- „Critique without End(s). Crossroads in Critical Thinking”, in: Philosophy Today. An International Journal of Contemporary Philosophy, Vol. 68, No. 2 (Spring 2024), pp. 229-243.
- „Catastrophe and Totality. The Idea of Humanity in the Face of Nuclear Threat and Climate Catastrophe", in: The Idea of the Good in Kant and Hegel, ed. by Goran Vranešević, Ljubljana: University of Ljubljana Press 2024, pp. 191-207.
- „Die Apokalpyse als Vereinigung der Menschheit. Zur Zeitlichkeit von atomarer Drohung und Klimakatastrophe“, in: Die Apokalypse enttäuscht. Atomtod Klimakatastrophe Kommunismus, hrsg. v. Alexander García Düttmann und Marcus Quent, Zürich: Diaphanes 2023, pp. 83-116.
- „Apokalyptiker und Integrierte. Gegenwart der Digitalität“, in: Soziale Medien. Schreibweisen der Gegenwart nach der Digitalisierung, ed. by Eckhard Schumacher a.o., Bielefeld: Transcript 2022, pp. 49-65.
- „Amoral der Form. Zur Moral der zeitgenössischen Kunst“, in: Zeitschrift für Ästhetik und Allgemeine Kunstwissenschaft, Vol. 67, No. 1 (2022), pp. 53-64.
- „Elan und Resignation. Die rebellische Jugend, die Philosophie und die Macht der Erwachsenen“, in: Lettre International, No. 135, Winter 2021/22, pp. 13-15.
- „Was ist ein Lob?“, Vorwort zu: Alexander García Düttmann, Lob der Jugend (Anarchies, ed. by Mehdi Belhaj Kacem and Jean-Luc Nancy), Zürich: Diaphanes 2021, pp. 7-19.
- „Alfrancemagne. A Review of ‚Badiou and the German Tradition of Philosophy‘ (Jan Völker, Bloomsburg 2019), in: Continental Thought & Theory. A Journal of Intellectual Freedom, Vol. 2, No. 4 (Emancipation after Hegel), pp. 233-238.
- „Wirkliche Jugend. Vom geheimen Band zwischen Liebe und Kritik“, in: Lettre International, No. 127, Winter 2019, pp. 7-8.
- „Das Delirium der Kritik (Adorno)“, in: Zeitschrift für Ideengeschichte, No. 1/2019, pp. 33-42.
- „Verrinnen der Zeit und Glaube an die Welt“ (dt.) / „Elapsing Time and Belief in the World“ (eng.), in: Diaphanes Magazin, No. 3, Berlin: Diaphanes 12/2017, pp. 102-107.
- „Ohne Halt. Kritisches Denken“ (dt.) / „No Respite. Critical Thought“ (eng.), in: Diaphanes Magazin, No. 1, Berlin: Diaphanes 4/2017, pp. 9-12.
- „Horizont und Bild. Notiz zum Konflikt der Zeitgenossenschaft“, in: Gegenwartsbewältigung, ed. by Elisa Schiller and Mona Hermann, Hamburg: Materialverlag HFBK, 2016, pp. 117-119.
- „Britta Wirthmüllers Dekonstruktion revolutionärer Gesten - Jean Weidt“, in: Episteme des Theaters. Aktuelle Kontexte von Wissenschaft, Kunst und Öffentlichkeit, ed. by Milena Cairo, Moritz Hannemann, Ulrike Haß and Judith Schäfer, Bielefeld: Transcript, 2016, pp. 431-435.
- „Vorwort“, in: Absolute Gegenwart, ed. by Marcus Quent, Berlin: Merve 2016, pp. 7-15.
- „Absolute Gegenwart. Die Vereinheitlichung der Zeit“, in: Absolute Gegenwart, ed. by Marcus Quent, Berlin: Merve 2016, pp. 16-27.
- „Die Stadt als Sammlung von Gespenstern. Ghost Tracks: Karl-Heine-Straße“, in: Verortungen / Entortungen. Urbane Klangräume, ed. by Melanie Albrecht and Michael Wehren, Berlin: Neofelis 2015, pp. 93-105.
- „Thinking, Mimesis, Pre-Imitation. Notes on Art, Philosophy, and Theatre in Adorno’s Aesthetic Theory“, in: Adorno and Performance, ed. by Will Daddario and Karoline Gritzner, London: Palgrave Macmillan 2014, pp. 130-142.
- „Die Praxis des Erinnerns. plan b: Monday Walks“, in: Reenacting History: Theater & Geschichte, ed. by Micha Braun, Günther Heeg, Lars Krüger and Helmut Schäfer, Berlin: Theater der Zeit 2014, pp. 116-125.
- „Bewegliches Denken – Kunst, Philosophie, Gesellschaft“, in: Das Versprechen der Kunst. Aktuelle Zugänge zu Adornos ästhetischer Theorie, Wien: Turia + Kant 2014, pp. 21-40.
- „Fatzer (nicht) spielen. Andeutungen zu Brecht“, in: Kommando Johann Fatzer. Mülheimer Fatzerbücher 1, ed. by Alexander Karschnia and Michael Wehren, Berlin: Neofelis, 2012, pp. 188-191.
- „Stücke zu Heiner Müllers 'Bildbeschreibung'“. Essay for theater performance „Bildbeschreibung“ by performance group "friendly fire", Tapetenwerk Leipzig 2012.
- „Keine Werke mehr: Jean-Luc Nancys Begriff der entwerkten Gemeinschaft“, in: Anwesenheitsnotiz, No. 1 (November 2010), pp. 55-71.
Courses
- Das Geheimnis der Macht. Oder: Die Politik des Großinquisitors (S 2024, UdK Berlin)
- Collisions, Contagions, Passages: Art and the Arts [gem. mit Pierre Schwarzer, NYU] (Summer University of the Arts 2023, Berlin)
- Absolute Gegenwart und das Ende der Welt (S 2023, Kunstakademie Düsseldorf, Blockseminar)
- Welt und Erde (Heidegger, Schmitt, Latour) (S 2023, UdK Berlin)
- ohne Grund / ohne Auftrag (S 2023, UdK Berlin)
- Hegel: Philosophie der Kunst (W 2022/23, UdK Berlin)
- Anatomies of the Contemporary: Borders and Encounters [gem. mit Pierre Schwarzer, NYU] (Summer University of the Arts 2022, Berlin)
- Der Begriff der Welt (S 2022, UdK Berlin)
- Jean-Luc Nancy – Kunst als Überrest (S 2022, UdK Berlin)
- Philosophie der Zeit (W 2021/22, UdK Berlin)
- Apokalypse [gem. mit Alexander García Düttmann] (W 2021/22, UdK Berlin)
- Marcuse – Kunst und Revolution (S 2021, UdK Berlin)
- Was heißt: Denken am Ende der Welt? (S 2021, UdK Berlin)
- Adorno: Philosophische Terminologie (W 2020/21, Uni Leipzig)
- Was sind Zwischenzeiten? (Deleuze & Badiou) (W 2020/21, UdK Berlin)
- Gegenwartskunst: Theoretische und philosophische Bestimmungen (S 2020, UdK Berlin)
- Adorno: Ästhetische Theorie (W 2019/20, Uni Leipzig)
- Was ist Zeitgenossenschaft? (S 2019, UdK Berlin)
- Nicht-Menschlich, Unmenschlich, Inhuman. Das Denken der Kunst im 20. Jahrhundert (W 2017/18, UdK Berlin)
- Widerstand: Kunst und Theorie (W 2016/17, UdK Berlin)
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