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Annika Haas

Dissertation Project

Aesthetic Dimensions of Theory in Hélène Cixous

This project engages selected strands of theory from the twentieth and twenty-first centuries that found epistemes of their own — not only at the level of language but, beyond that, through the specificities of their media and aesthetics — and whose non-discursive dimensions often remain a blind-spot in their academic reception. It focuses on practices of writing in the work of Hélène Cixous (*1937). This writer’s thought takes shape in-between philosophy, literature, and poetry — not only in texts but also in collaboration with artists. By examining various essays, lectures, and collaborative projects, the dissertation investigates the aesthetic, medial conditions and possibilities of theory as episteme. The project thus also includes a consideration of how Cixous becomes a corresponding partner of the arts as author of “aesthetic epistemes,” and how this reveals a different way of engaging her texts. If in her texts thought becomes apparent through medial, performative, and aesthetic dimensions, then the question must also be asked of how one may today write (about) theory and what other ways of writing are possible. 

Biography

Annika Haas studied European media studies (B.A.) at the University of Potsdam and the University of Applied Sciences Potsdam. After a research stay at the Culture Lab of Newcastle University, she studied art and media at the Berlin University of the Arts and, most recently, the California Institute of the Arts. Since March 2018 she is associated with the PhD-program “Epistemologies of Aesthetic Practices” at the Collegium Helveticum in Zurich. From 2009 to 2017, she held a scholarship from the Evangelisches Studienwerk e.V. Villigst. Since 2016, she has worked as an editorial assistant for the Zeitschrift für Medienwissenschaft.

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Publications

How to Relate: Wissen, Künste, Praktiken / Knowledge, Arts, Practices, Schriftenreihe des Graduiertenkollegs „Das Wissen der Künste“, hg. mit Maximilian Haas, Hanna Magauer, Dennis Pohl, Paderborn: Fink 2020 (im Erscheinen).

„Théo rit: A Mimetic Approach to Writing Difference(s) with Hélène Cixous“, in: Change through Repetition. Mimesis as a Transformative Principle between Art and Politics, hg. v. Babylonia Constandinides, Simon Gröger, Elisa Leroy, Doris Rebhan (Hg.) Berlin: Neofelis 2021 (im Erscheinen).

„In tief verbundener Abwesenheit. Cixous’ telepathische Lektürepraxis“, in: : Feministisches Spekulieren. Genealogien, Narrationen, Zeitlichkeiten, hg. v. Marie-Luise Angerer, Naomie Gramlich, Berlin: Kadmos 2020, S. 80–95. 

Widerständige TheorieKritisches Lesen und Schreiben, hg. mit Jonas Hock, Anna Leyrer, Johannes Ungelenk, Berlin: neofelis, 2018.

„Ihre erste unterbrochene durchgängige Linie. Hélène Cixous’ Ameisentheorie“, in: Widerständige TheorieKritisches Lesen und Schreiben, hg. v. dies., Jonas Hock, Anna Leyrer, Johannes Ungelenk, Berlin: neofelis, 2018, S. 235–243.

Windtunnel Bulletin no. 7, hg. mit Sarine Waltenspül, Zürich: Forschungsschwerpunkt Transdisziplinarität, Zürcher Hochschule der Künste,  2018.

„Digital Humanities als epistemische Praxis”, Interview mit Johanna Drucker, in: Zeitschrift für Medienwissenschaft Nr. 16 (1/2017), S. 114–124.

„Sonic Imagination“, in: wissenderkuenste.de, Online-Publikation des Graduiertenkollegs „Das Wissen der Künste", Nr. 6, Learning from. Texte zur documenta 14, Juli 2017.

 „Archiv aus Streichungen“ (Bildserie und Glossareinträge), in: Archiv aus Schriften, hg. von Martin Conrads und Franziska Morlok, Berlin: Verlag der Universität der Künste, 2016.


„Hören, Berühren, Bewegen”, in: Kraft der Alterität. Ethische und aisthetische Dimensionen des Performativen, hg. von Dieter Mersch, Jörg Sternagel, Lisa Stertz, Bielefeld:  transcript, 2015, S. 207–225.

„Hybrid Resonant Assemblages: Rethinking Instruments, Touch and Performance in New Interfaces for Musical Expression” (mit John Bowers), in: Proceedings of the International Conference on New Interfaces for Musical Expression, Goldsmiths University, London: 2014, S. 7–12.

 

Lectures

„In correspondence as such“, Workshop zur Ausstellung „Meeting with the other as such, but still“, Bärenzwinger Berlin, 18.1.2019.

„Théo rit. Practising Mimesis and Subversion with Hélène Cixous“, Internationale Tagung: Change Through Repetition, Ludwig-Maximilians-Universität München, 29.11.–1.12.2018

„Auf Cixous’ telepaths“, Workshop: Feminist speculations with strange bedfellows, Brandenburgisches Zentrum für Medienwissenschaften (ZeM) Potsdam, 28.–29.06.2018.

„Ästhetisches Denken als Schreibpraxis bei Hélène Cixous“, X. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Ästhetik, Hochschule für Gestaltung Offenbach am Main, 17.02.2018.

„Wir täuschen alle Unsterblichkeit vor“, Lecture Performance zusammen mit Lisa Stertz, Tagung „Ist der Posthumanismus ein Humanismus?", Institut für Theorie, Zürcher Hochschule der Künste, Schweiz, 02.11.2017.

„Lectüre, Lektüre, Lecture, Lektschür“, Lecture Performance zusammen mit Tomomi Adachi, Salon für Ästhetische Experimente #3, Haus der Kulturen der Welt Berlin, 15.05.2017.