For more detailed information, please change to the German version of this website.

Heide Barrenechea

Dissertation Project

Practices of Reactivation: The Arab Image Foundation between Documentary Archiving, Discursive Negotiation, and Artistic Production (working title)

 

Beginning with exposed exhibition projects of the Arab Image Foundation, which was founded in Beirut in 1997, the dissertation project aims to examine the status of portrait photography in the Middle East and to determine the extent to which we can speak of an Arabic history of photography. In addition, the project is interested in contemporary artists who appropriate this historical material by integrating it into their own artistic practices or who resemanticize it through curatorial interventions. In this sense, the project focuses on the dual polarity of the archive as a place of documentary storage and as an instrument of artistic production and discourse control. The dissertation does not aim to produce an inventory of this extensive and rapidly growing body of material. Rather, the intent is to examine selected works of portrait photography or individual exhibition projects to investigate the practice of photographically appropriating traditional iconography, and to analyze this practice in light of current artistic positions. The project focuses on aesthetic procedures that imitate archival structures and semantics in the form of a discursive appropriation and so constantly negotiate the representability of history, the possibility of an “authentic” representation in the medium of film, the topos of collective memory, and the (hegemonic) linkage of knowledge and power. In order to analyze both the historical photographs and contemporary positions, the dissertation productively draws from approaches in the theory and history of photography and perspectives of postcolonial and visual studies.

Please note that these listings appear in the language they were originally published.

Biography

Study in education, sociology, and psychology at Heidelberg University, as well as art history, sociology, and psychology at the Freie Universität Berlin and Humboldt-Universität zu Berlin. Since 2011, freelance work for the Berlin State Museums (Hamburger Banhhof – Museum für Gegenwart).

Publications

"Alternatives Wissen im Archiv. Die Fotografien der Arab Image Foundation als divergente Positionen" (2013), in: wissenderkünste, Online-Publikation des Graduiertenkollegs »Das Wissen der Künste«, Nr. 1, Oktober 2013.

"Fotografische Zurichtung privater Dinge. Einige Überlegungen zur Publikation Akram Zaatari. Earth of Endless Secrets" (2014), in: wissenderkünste, Online-Publikation des Graduiertenkollegs »Das Wissen der Künste«, Nr. 3, November 2014.

Periphere Visionen. Wissen an den Rändern von Fotografie und Film, hg. gemeinsam mit Marcel Finke und Moritz Schumm. Paderborn: Fink 2015 (in Vorbereitung).

„Hybride Sichtbarkeit. Irritierende Uneindeutigkeiten in der frühen palästinensischen Bildnisfotografie“, in: dies. / Finke, Marcel / Schumm, Moritz (Hg.): Periphere Visionen. Wissen an den Rändern von Fotografie und Film, (=Schriftreihe des DFG-Graduiertenkollegs „Das Wissen der Künste“, Bd. 1), Paderborn: Wilhelm Fink Verlag, im Druck.

„Einleitung. Periphere Visionen, Wissen und die Denkfigur des Randes“ (zusammen mit Marcel Finke und Moritz Schumm), in: dies. (Hg.): Periphere Visionen. Wissen an den Rändern von Fotografie und Film, (=Schriftreihe des DFG-Graduiertenkollegs „Das Wissen der Künste“, Bd. 1), Paderborn: Wilhelm Fink Verlag, im Druck.

 "Anthropometry", "Studio", "Gabriel Lekegian" und "Van Leo", in: Dictionnaire de la photographie / Dictionary of photography, hg. von Nathalie Herschdorfer, London: Thames & Hudson 2015.

Lectures

"Zwischen Konstanz und produktiver Neuordnung. Das Madani-Projekt als Befragung einer fotografischen Praxis", Vortrag an der Friedrich-Schiller-Universität Jena am 15. Mai 2014 (im Rahmen des Forschungskolloquiums „Ästhetik des Wissens“ von Prof. Dr. Steffen Siegel).

„Gegenbilder. Alltags- und Gebrauchsfotografien aus dem Bestand der Arab Image Foundation“, Vortrag auf den „Studientagen für Fotografie: Ethik & Ästhetik. Die Verantwortung der Fotografie" vom 3.–6. April 2013 an der Philipps-Universität Marburg.

„Überraschende Sichtweisen: Die Arab Image Foundation zwischen dokumentarischer Archivierung und künstlerischer Produktion“, Vortrag und Teilnahme an der Podiumsdiskussion auf der Tagung "Interdisziplinäres Forum: Forschung zur Kunst und Kultur des Nahen Ostens heute" vom 8.-10. Februar 2013 an der LMU München.

„Künstlerische Aneignungen als politische Strategie? Die Arab Image Foundation im Kontext aktueller künstlerischer Praktiken“, Vortrag im Rahmenprogramm der Performance "Politisches Solo - eine Aktionsform" von Elisa Müller. Vierte Welt, Berlin (am 1. Februar 2013).

Seminars

„Fotografische Repräsentationen des Leidens. Eine Annäherung aus kunstwissenschaftlicher und theaterpraktischer Perspektive“, Seminar am Institut für Kunstwissenschaften und Ästhetik an der Universität der Künste Berlin (zusammen mit Elisa Müller im Sommersemester 2013).

"Photography as Work. Zur Kommerzialisierung des fotografischen Bildes bei Hashem el Madani", Vortrag auf der Jahrestagung „…macht aber viel Arbeit.“ Kunst – Wissen – Arbeit vom 9.-11.Oktober 2014.