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Wessen Wissen? (Whose Knowledge?)

Kathrin Busch, Christina Dörfling, Kathrin Peters, and Ildikó Szántó, eds. 
Wessen Wissen? Materialität und Situiertheit in den Künsten (Whose knowledge? Materiality and situatedness in the arts). Paderborn: Wilhelm Fink Verlag, 2018. Now in Open Access.

Contributions on Opus

Volume three of the book series published by the DFG Research Training Group “Knowledge in the Arts” with Wilhelm Fink Verlag.
The series is edited by Barbara Gronau and Kathrin Peters, and the designer is Jenny Baese.


“Whose knowledge?” is, on the one hand, a question about agents, bodies, materials, and technologies that interact with each other in artistic processes of production and knowledge. These can be described as translations and transformations in which artists have long ceased to be the only subjects of knowledge, inasmuch as media and materials develop their own particular force of agency in artistic processes of designing, sketching, modeling, rehearsing, and experimenting. 

And on the other hand, “whose knowledge?” is a question about the heterogeneity of formations of knowledge in their particularity and partiality, meaning as situated knowledges. This question contests the idea of a generally valid, incorporeal, neutral objectivity. In return, the situated knowledge of the arts claims to produce instances of knowledge and make it available. It accordingly stands for embodied instances of knowledges that critically intervene into the field of approved and legitimate knowledge.

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Further information about this book can be found here.


Materialität

"Letˇs get anti-intellectual Materialität und Künste" – Christina Dörfling DOI 

"Das Wissen der Spaltung - Über die symbolischen Bedingungen des künstlerischen Wissens" – Helmut Draxler DOI 

"Materialismus in der Lacanˇschen Psychoanalyse" – Michaela Wünsch DOI

"Das Materialitäts-Apriori - Vom Wissen des Materials in Alain Resnaisˇ
»Toute la mémoire du monde«" – Knut Ebeling DOI 

"U-A-I-SCHHHHH - Über Materialitäten des Wissens und Friedrich Kittlers selbstgebauten Analogsynthesizer" ­– Zehn Fragen an Sebastian Döring + Jan-Peter E.R.Sonntag DOI

"Der Stoff, aus dem Entwürfe sind - Das Architekturmodell als Spielzeug und Laborinstrument?" – Ralf Liptau DOI

"Im Nebel – Fluide Materialien und die Kunst der Zerstreuung" – Marcel Finke 

"Eine andere Art von Schönheit – Ausgesetztsein als Aspekt künstlerischer Praxis" – Marc Higgin DOI

"Baukasten einer Mediengeschichte des Tonstudios" – Ute Holl DOI

"Electric Ladyland Ausstellung als Medium" – Michaela Melián DOI

 

Situiertheit 

"»the distaste for endless socially enforced dualisms«Einleitung zur Sektion »Situiertheit«" – Ildiko Szántó 

"Wissenspraxisam Ort derKunst - Über Spezifika und Herkünfte gegenwärtiger epistemischer Möglichkeiten" – Tom Holert DOI

"Anmerkungen zum epistemischen Ungehorsam - Oder: Verwirrung des Verstrickten und Beunruhigung der Besorgten - Fallstudie Savvy Contemporary" – Bonaventura Soh Bejeng Ndikung DOI

"Parallele Wissensproduktionen - Statement zu einem möglichen Kulturschaffen" – Yvette Mutumba DOI

"Materialitätund Epistemologie postmigrantischer Kulturproduktion" – Onur Suzan Nobrega DOI

"Über Veränderung, Ignoranz und Prozesse des Verlernens im Theater" – Simone Dede Ayivi im Gespräch mit Ina Driemel DOI 

"Auf Augenhöhe arbeiten" – Philip Scheffner im Gespräch mit Kathrin Peters DOI

"Wissen, Materialität, Sorge: »Into the Chthulucene II«" – Stephan Trinkaus DOI

"Irgendwann nie modern gewesen sein - Zur Zeitstruktur situierten Wissens" – Karin Harrasser DOI 

"Die Versuchungen - Donna Haraway, feministische Objektivität und die Frage der Kritik" – Hether Love DOI

"Appointed - Ein geleitet von Kathrin Busch" - Katja Eydel DOI

Cover

source: Gestaltung: Jenny Baese
source: Gestaltung: Jenny Baese