Prof. Dorothea Weise
Kurzvita
Dorothea Weise studierte Rhythmik an der Musikhochschule Köln. Nach ihrem Abschluss arbeitete sie in der Hauptfachausbildung Rhythmik an der Musikhochschule Trossingen mit dem Schwerpunkt Bewegung/Tanz, sowie in der Fort- und Weiterbildung Rhythmik und in selbständigen Kursen und Workshops im In- und Ausland.
Von 2007 bis 2009 hatte sie eine Vertretungsprofessur für Rhythmik an der Musikhochschule Trossingen inne.
Seit 2009 ist sie Professorin für Rhythmik und Elementare Musikpädagogik an der Universität der Künste Berlin.
Dorothea Weise ist seit 2015 im Vorstand des Internationalen Rhythmikverbands FIER und seit 2023 Präsidentin dieses Gremuims. Sie veröffentlicht zu Theorie und Praxis der Rhythmik in Fachpublikationen. 2019 erschien der Band "Rhythmik – Musik und Bewegung. Transdisziplinäre Perspektiven", den sie gemeinsam mit Marianne Steffen-Wittek und Dierk Zaiser herausgibt.
In ihrer Arbeit gilt ihr Hauptinteresse der künstlerisch-ästhetischen Wahrnehmungs- und Ausdrucksdifferenzierung in der authentischen und bewusst gestalteten Auseinandersetzung mit der Wechselbeziehung von Musik und Bewegung.
Veröffentlichungen
M. Brice, F. Bautz, D. Weise (Hg.) (2021): Le Rythme. The Artistic Identity of Eurhythmics. Genf: Fédération Internationale des Einseignantes de Rythmique.
Hörbewegungen in: Fachzeitschrift Rhythmik Schweiz No. 39 (2021) (S. 35-37)
Stichwort "Rhythmik" in: M. Dartsch, C. Meyer, B. Stiller (Hg.) (2020): EMP kompakt. Kompendium der Elementaren Musikpädagogik: Lexikon (S. 478-485)
M. Steffen-Wittek, D. Weise, D. Zaiser (Hg.) (2019): Rhythmik - Musik und Bewegung. Transdisziplinäre Perspektiven. Bielefeld: Transcript.
F. Bautz, P. Hille, D. Weise (Hg.) (2019): Le Rythme. Scientific Perspectives, Artistic Research and Theory. Genf: Fédération Internationale des Einseignantes de Rythmique.
Über die Notwendigkeit des Gegenstands in: Fachzeitschrift Rhythmik Schweiz No. 31 (2017)(S. 8-11)
Der Geschmack der Worte – Bewegungsimprovisation im sprachlichen Assoziationsraum in: M. Steffen-Wittek, M. Dartsch (Hg.) (2014). Improvisation – Reflexionen und Praxismodelle aus Elementarer Musikpädagogik und Rhythmik (S. 294–301)
Deutschland – Amerika und zurück, Einblicke in die Tanzimprovisation als Bühnenkunst (ebda., S. 315–325)
Divers degrés d’activité musculaire, Leçons de Rythmique in: Chemins de Rythmique 2 (2014) (S. 161-166)
Grundlagen der Rhythmik, Leitgedanken zum Unterrichten in: Spektrum Rhythmik, Musik und Bewegung/Tanz in der Praxis (2013, S. 9-21)
„Etwas anderes machen“ – Der Kontrapunkt in der Rhythmik in: Kongressband bewegte Zeiten, Europäischer Rhythmikkongress Wien 2009 (S. 36-48)
Impuls und Regung in: Steffen-Wittek / Lange (Hrsg.) Musik ist Bewegung ist Musik, Dokumentation des Weimarer Rhythmik-Symposiums 2004 (S. 171–175)
Sliding Interactions
In the course of the Erasmus+ project "Eurhythmics in Education and Artistic Practice" and in the context of its workshops, results and reflections, a collection of verb has been created, which are located at the intersection of art and knowledge and point to various processes, activities, contents and practices within eurhythmics, but also beyond eurhythmics itself. Traditional encyclopedic keywords are replaced by verbs in order to express the concrete doing or activity which is an essential feature of any form of art, and thus also of music and movement; on the other hand, verbs have the potential to express the processual nature of eurhythmics in particular: music and movement unfold in experienced time and in concrete and shared activity.
To develop this glossary, we asked students from Katowice (POL) and Berlin (DEU) to find a verb for each of the two topics from the workshop, which took place in November 2021 at University of the Arts Berlin that expresses a certain aspect of the module and to write a short text about it. The topics were
- Concepts of Rhythm
- Relatedness of Music and Movement
Based on these verbs, we added associated materials as text, photo, audio or video. Some of these refer to practices, lectures and results of the workshop, others are taken from already published publications or are artistic creations of students from Berlin.
The atlas Sliding Interactions allows for the display an open number of objects, soundclouds, filmclips, texts, that may enter via an edited matrix of attributes into variable, unpredictable, and dynamic relations with each other. Find the verbs and their materials arranged in two clouds and let yourself be invited to browse around in this moving space with its shifting contents:
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