Prof. Joachim Sauter †
Kurzvita
Joachim Sauter studierte u. a. an der Hochschule der Künste und der Deutschen Film und Fernsehakademie, Berlin. Seit Anfang der 80er Jahre liegt sein Schwerpunkt auf dem Gestalten mit neuen Medien. Aus diesem Interesse heraus gründete er 1988 das interdisziplinäre Gestaltungsbüro ART+COM, in dem er bis heute als gestalterischer Kopf arbeitet. Seit 1991 ist Joachim Sauter Professor für Kunst und Gestaltung mit digitalen Medien an der Universität der Künste Berlin und seit 2001 adjunct professor for media art and design an der UCLA, Los Angeles. 2016/2017 war er Praxisstipendiat der Deutschen Akademie Rom Villa Massimo. Unter anderem wurden seine Arbeiten gezeigt im Centre Pompidou Paris, Stejdilik Museum Amsterdam, Museum for Contemporary Art Sidney, Deichtorhallen Hamburg, Kunsthalle Wien, Martin Gropius Bau Berlin, Biennale Venedig, ICC Tokyo, Getty Center Los Angeles und der Shanghai Biennale. Für seine Arbeiten wurde er unter anderem ausgezeichnet mit dem Goldenen Löwen in Cannes, dem D&AD Black Pencil, dem Designpreis der Bundesrepublik Deutschland, Ars Electronica Interactive Award, Los Angeles Interactive Media Award, BAFTA British Academy for Film and Television Interactive Award, Gold ADC New York / ADC Europa / ADC Deutschland, Grand Clio, und dem Red Dot Grand Prix.
Spiegel Online über die Symphonie Cinétique
Joachim Sauter verstarb nach schwerer Krankheit am 10. Juli 2021.
Ausgewählte Projekte
2015 RGBCMYKinetic | Barcelona, Gwangju Five mirror-coated flat disks seem to float through space in unison. Three spot lights in the three primary colors, red, green and blue (RGB) project a circle of white light on the floor.
Further Information 2014 Á la Recherche | Paris The sculpture, which brings to mind an exploded disco ball, covers the surrounding walls in scattered points of reflected light from which the words “RE TROUVE LE TEMPS PERDU” are composed over and over again.
Further Information 2012 Symphonie Cinetique - the Poetrie of Motion | Berlin A kinetic composition that exploits the poetic synergy of music and mechanical motion in a space. It was conceived in an intense collaboration between Icelandic musician Ólafur Arnalds and Joachim Sauter in the MADE Space Berlin.
Further Information River is | Gwangju A chrome-plated surface with complex wavy facet structures depicts a frozen moment in time of the continuously flowing Yeong San River, which the exhibition space is close to.
Further Information 2010 Reflective Kinematronic II - Mobility | Shanghai A grid of one hundred white prosthetic hands actuated by stepper motors, enabling them to rotate around their own axis are mounted on a wall. Each hand is holding a small mirror in a precisely calculated alignment. adjacently positioned bright light source shines on this matrix covering approximately 4 square meters, causing the turning mirrors to cast small moving light spots across the space.
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