Frank Bauer
Kurzvita (DE)
Als Elsa-Neumann PhD Fellow am Fachgebiet Digitales und Experimentelles Entwerfen beschäftigt sich Frank Bauer mit operativen, instrumentellen und materiellen Logiken computergestützter Fabrikation. Sein Interesse gilt den Ontologien digitaler Modellierungs-, Bildgebungs- und Fertigungsverfahren und ihrer experimentellen Erweiterung als Mitglied und wissenschaftlicher Mitarbeiter.des Exzellenzclusters Matters of Activity Er lehrt im Architektur B.A./M.A. der UdK, dem interdisziplinären M.A. Design&Computation zwischen UdK und TU Berlin sowie dem Design for Manufacture MArch der Bartlett (UCL).
Er ist Absolvent der Architektur an der Universität der Künste (M.A. 2017) und studierte mit bilateralem Stipendium an der University of Illinois und dem IIT Chicago. Vorhergehende kunst- und kulturgeschichtliche sowie sozialwissenschaftlichen Magisterstudien an der ALU Freiburg, JGU Mainz und FU Berlin beschloss er mit einer raumästhetischen, sinnespsychologischen und einfühlungstheoretischen Neuverortung der Architektur des tschechischen Kubismus (M.A. 2012).
Nach Tätigkeiten für die Fondation Vasarely in Aix-en-Provence, KWY Lissabon und Christian Vogel Architekten BDA erfolgte die Gründung des Büro Vogel Bauer, welches Planungsleistungen von der Konzeptions- bis zur Ausführungsphase zeitgenössischer Kunstproduktion anbietet. In der Visualisierung und Planung sowie der digitalen Modellierung von Fertigungsdaten erhält er Einblicke in den Werkprozess von Künstlern wie Nevin Aladağ und Olafur Eliasson.
Frank Bauer wird durch ein Graduiertenstipendium zur Förderung des künstlerischen und wissenschaftlichen Nachwuchses (NaFÖG) des Landes Berlin gefördert. Er war für den YTAA der Mies Foundation sowie den BDA/SARP Award nominiert, ist Preisträger der Margot und Paul Baumgarten Siftung, des Max Taut Preises sowie Alumnus des Genshagener Kreises.
CV (EN)
Frank Bauer is Elsa-Neumann PhD Fellow at the Department of Digital and Experimental Design, where he inquires the ontologies and practices of computational manufacturing. As a research associate within the Cluster of Excellence Matters of Activity, he concentrates on extending the operative, instrumental and material basis of digital modeling, imaging and fabrication workflows, such as to embed and probe them in industry. He is teaching within the B.A./M.A. programs at UdK, the interdiscplinary M.A. Design&Computation between UdK and TU Berlin aswell as the Design for Manufacture MArch at the Bartlett (UCL).
He graduated in architecture from Berlin University of the Arts (M.A. 2017), with stays at the University of Illinois and IIT Chicago, funded by a bilateral scholarship. After graduate art and cultural historical as well as social scientific studies at ALU Freiburg, FU Berlin and JGU Mainz, he received his M.A. (2012) by situating czech architectural cubism within fin-de-siècle discourses on cognition, spatial aesthetics and empathy.
After positions at the Fondation Vasarely in Aix-en-Provence, KWY Lisbon and Christian Vogel Architekten BDA he co-founded Büro Vogel Bauer, a planning agency for contemporary fine arts production. Through his work in visualization, modeling and the generation of manufacture data, he gains insights into the practice of artists such as Nevin Aladağ and Olafur Eliasson.
Frank Bauer receives a dissertation scholarship from the state of Berlin. He was nominee to the YTAA by Mies Foundation and the BDA/SARP Award, is Margot and Paul Baumgarten Foundation aswell as Max Taut laureate and alumnus of the Genshagener Kreis.
Vorträge und Workshops
– ‘Volute versus Vortex. Ein Vergleich der Freiformfertigung des kaiserzeitlichen Steinmetzhandwerks und der computergestützten Kunstproduktion’, 16. Internationaler Kongress der Deutschen Gesellschaft für Semiotik (DGS), ‘Transformationen: Zeichen und ihre Objekte im Wandel‘, Chemnitz, 09/2020 (bestätigt)
– ‘Three Attempts on Human and Non-Human Agency‘, Brown Bag Talks, Cluster of Excellence ‘Matters of Activity’, Berlin 06/2021 (mit Yoonha Kim und Julian Letellier)
– ‘Trans-disciplinary teaching as a turn from possibility to constraint space‘, Konferenz ‘Online Education. Teaching in a Time of Change‘. Routledge/AMPS/PARADE, 04/2021
– ‘Rebuild Curve. On the Materialisation of Virtual Models in Contemporary Art Fabrication’, Jahreskonferenz Association for Art History (AAH), Birmingham University, UK, 04/2021
– ‘Constraints as Chance’, 11th International New Materialisms Conference: New Materialist Informatics 2021, Kassel, 03/2021 (mit Maxie Schneider)
– ‘Situating CAD/CAM’, 11th International New Materialisms Conference: New Materialist Informatics 2021, Kassel, 03/2021
– ‘Constraint-driven Design’, Histories and Habitations Lectures, The Bartlett School of Architecture (UCL), 02/2021
– ‘The Grids of Computational Art Production, or: On a Convergence of Artist, Instrument Maker, and Fabricator’, Konferenz 'The Multidisciplinary Grid', Holon Institute of Technology, Tel Aviv, ISR 05/2020 (bestätigt, verschoben)
– ‘An Ontological Approach to Computational Architectural Research Culture’, Architectural Humanities Research Association (AHRA) Phd Symposium – Research Encounters via Architecture’s Methods, Newcastle University, UK, 04/2020
– ‘Realizing the Albertian Paradigm – From Renaissance Precision to Contemporary Uncertainty’, Konferenz ‘Italian Imprints: Influences and Issues in Architectural Culture in the Long 20th Century’, The Pennsylvania State University, State College, PA, USA, 01/2020
– ‘Disegno in Digital Chains’, Mentoring Talks am Internationalen Kolleg für Kulturtechnikforschung und Medienphilosophie (IKKM), Fellow Ann-Sophie Lehmann, Bauhaus-Universität Weimar, 01/2020
– ‘From Crafted Code to Adaptive Manufacturing’, Auswahlsymposium des Forschungsclusters der Exzellenzinitiative ‘Matters of Activity – Image Space Material’, HU Berlin / KH Weißensee / Max Planck Institute of Colloids and Interfaces Potsdam, 03/2019
– ‘Persistent Modeling of the Built’, 4. Deutscher Geotechnik Konvent (Video-/Posterpräsentation), Essen, 03/2019
– ‘Artistic CAM Strategies’, Konferenz 'Berlin der Begegnungen', Genshagener Kreis und Einstein-Stiftung Berlin, Genshagen, 02/2019
– ‘Constructional Intelligence and Computational Design’, PhD Auswahltreffen, Research Centre for Architecture and Tectonics, The Oslo School of Architecture, Oslo, NOR, 05/2017
– ‘Forms Follows Future‘, Projekt ‘Modulight‘, Netzwert Jahreskonferenz der Fraunhofer Gesellschaft, München (mit L. Skafte), 03/2017
– ‘Les intégrations architecturales de Vasarely’, Konferenz ‘Vasarely l’architecte‘, – ‘Fondation Vasarely, Aix-en-Provence, F, 11/2015
– ‘Homo Oeconomicus in decline?’ Haniel Summer School, Humboldt-Universität Berlin, 10/2008
Publikationen
– ‘Realizing the Albertian Paradigm – From Renaissance Precision to Computational Uncertainty’, in: D. Costanzo/A. Leach (Hg.), Italian Imprints: Influences and Issues in Architectural Culture in the Long 20th Century, London: Bloomsbury (in Arbeit, 2021)
– ‘Persistent Modelling of the Built‘, in: G. Bruyns/S. Kousoulas (Hg.), Design Commons: Practices, Processes and Crossovers, Springer (mit L. Skafte, in Arbeit, 2021)
– ‘On the Visual Agency of Manufacturing Models‘, BITÁCORA Arquitectura 46 (2021), 130-139
– ‘Grids of Contemporary Art Production: Artistic, Computational, Craft and Performative Making’, in: L. Bigon/N. Shaked, The Arts of the Grid, Berlin: De Gruyter (2021), 81-94.
– ‘On Pristine Boxes and Primeval Huts‘, Drawing Matter 7 (2021)
– ‘Free of All Conventions. On the Pioneering Days of Computer Arts’, Tagungsband (mit N. Palz, in Arbeit, 2021)
– ‘Body and Space, Gothic and Cubism’, in: Sexton, K. (Hg.): Architecture and the Body, Science and Culture, London: Routledge 2017, 177-195.
– ‘A Machine for the Future? Exploting Flaws between the Manual and the Digital’, in: PROTOCOL 9 (2017), 122-129 (mit L. Skafte).
– ‘Vom Denkmal oder Hundert Jahre später’, in: MOOR 4 (2017), 22-25.
– ‘Victor Vasarely et l‘Integration Architecturale’, in: MultipliCité, Lyon: Fage 2016, 63-68.
– ‘Les Ouevres Monumentales’, in: La Foundation Vasarely, Beaux Arts Magazine 7 (2015), 47-52.
– ‘Politiques et pratiques coloniales dans les empires allemands et francais 1880-1962’, Bericht zur Tagung des Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung/Centre national de la recherche scientifique, Berlin, in: H-Soz-Kult, 06.12.2008, <www.hsozkult.de/conferencereport/id/tagungsberichte-2391> (mit B. Gammerl).
– ‘Epochenjahr 1917’, Bericht zur Tagung der Johannes Gutenberg-Universität Mainz/BLzpB, Herrsching am Ammersee, in: H-Soz-Kult, 23.07.2007, <www.hsozkult.de/conferencereport/id/tagungsberichte-1639>.