There is always Urgency: The Rupture of the so-called Outside

Leon Vatter | Anna Lauenstein
There is always Urgency: The Rupture of the so-called Outside
Artistic Research of Possible Futures

E-Projektseminar, English/Deutsch, 2 SWS, 2 ECTS
Live-Videosessions: Mondays, 16-18 h, bi-weekly, starts 11.5.2020

The assumed isolation as a practice of privilege has for many Europeans been drastically altered since the Covid-19 pandemic. Contrary to the increasing right-wing populist efforts relating to separation and atomisation in recent years, and while it is once again about protecting the EU's external borders, in this time of crisis the interconnectedness of all agents becomes tangible. The experience of one's own vulnerability and dependency on society and nature is not a new experience beyond capital-rich "centres" and has often been expressed, particularly by theorists and artists from a decolonial perspective. Based on current events and the experiences of the participants, we want to explore and design what possible futures could appear in this very moment. With a focus on artistic research we will search for the future that can arise from the present.
Instead of narrowing the view to coping strategies for the status quo and the desire to return to “normality”, topics that are currently dominating the media and political discourse, we would like to enhance new perspectives. We understand the future as something that is neither to be designed and imagined before nor after, but now and throughout the pandemic. Artistic practice plays a special role when it comes to imagination in social, political and cultural contexts.
How could we turn the experience of the “machine” suddenly slowing down in many areas into something constructive? The until now announced lack of alternatives for our society, economic growth and accumulation seems all the more questionable. How do we avoid a regressive "backlash" that only tries to protect what is supposed to be our “own”?

In the seminar, we will work to develop new artistic research or with the revision and continuation of ongoing projects. Our aim is to reflect upon our own role as artists since the Covid-19 pandemic and how to participate directly in political, social and health contexts or how to develop an artistic practice in this context.

Requirements for the ungraded Studium Generale credit: Regular active participation and artistic/social/political practice or written reflection

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Leon Vatter | Anna Lauenstein
Dringlichkeit besteht immer: Der Einbruch des sogenannten Außen
Künstlerische Recherchen zu möglichen Zukünften

E-Projektseminar, Deutsch/English, 2 SWS, 2 ECTS
Präsenztermine / Videosessions: Montags, 16-18 Uhr, 14tägig, ab 11.5.2020

Die vermeintliche Abgeschirmtheit als Privileg Vieler in Europa ist seit der Covid-19-Pandemie einschneidend erschüttert. Entgegen den in den letzten Jahren zunehmenden rechtspopulistischen Bemühen um Abschottung und Atomisierung und während es jetzt einmal mehr um den „Schutz" der EU-Außengrenzen geht, wird die Verbundenheit Aller deutlich spürbar. Diese Erfahrung eigener Verletzbarkeit und Abhängigkeit von Gesellschaft und Natur ist jenseits sich abgrenzender kapitalstarker „Zentren“ keine neue Erfahrung und ist insbesondere von Theoretiker*innen und Künstler*innen aus dekolonialer Perspektive oft geäußert worden.
Ausgehend vom derzeitigen Geschehen und entsprechend der Erfahrungen der Teilnehmenden, wollen wir erkunden und entwerfen, welche möglichen Zukünfte von hier aus erscheinen könnten. Wir widmen uns künstlerischen Recherchen, die Zukünftiges aus der Gegenwart heraus erheben.

Statt einer verengten Sicht auf die Bewältigung des Status quo und dem Wunsch nach „Normalität" der den medialen und politischen Diskurs gegenwärtig dominiert, möchten wir neue Perspektiven stärken. Wir begreifen Zukunft als das, was weder vor, noch nach, sondern jetzt inmitten der Pandemie entworfen und imaginiert wird. Im Zusammenhang mit Imaginationen in sozialen, politischen und kulturellen Kontexten kommt der künstlerischen Praxis eine besondere Rolle zu.
Wie ließe sich die Erfahrung, dass die „Maschine“ in vielen Bereichen plötzlich innehält, konstruktiv machen? Denn jetzt erscheint die verkündete Alternativlosigkeit einer auf Wachstum und Akkumulation ausgerichteten Gesellschaft- und Wirtschaftsform umso fragwürdiger. Wie entgehen wir einem regressiven "Backlash", der allein versucht, das vermeintlich Eigene zu schützen?

Im Seminar arbeiten wir entlang neu zu entwickelnder künstlerischer Recherchen oder durch die Revision und Weiterführung bestehender Projekte. Wir suchen die verstärkte Reflexion der eigenen Rolle als Künstler*in, bzw. arbeiten möglicherweise in politischen, sozialen, gesundheitlichen Kontexten neben und als Teil der eigenen künstlerischen Praxis.

Leistungsanforderungen für den unbenoteten Schein: Regelmäßige aktive Teilnahme und künstlerische/soziale/politische Praxis oder schriftliche Reflexion.

Schwerpunkte:
Ausrichtung der Veranstaltung: interkulturell, politisch
Kompetenz/Aktivität der Teilnehmenden: artikulieren, transformieren

Anna Lauenstein, who grew up in Chemnitz and Leipzig, lives and works as an artist and filmmaker in Berlin. She studied fine arts with an emphasis in new media - as “Meisterschülerin” with Prof. Hito Steyerl and before that with Prof. Ming Wong and Prof. Jimmy Robert - at the University of the Arts as well as the Academy of Fine Arts in Athens. She also studied Cultural Anthropology at the Humboldt University, Berlin and Leipzig University. Her recent works have focused on imaginations of possible futures that are capable of transcending colonial continuities of "us" and the "others". Her films, which open up from the documentary to the fictive, as well as her photographs and installations, are created as artistic research through the combination of artistic and cultural-anthropological methods. Her works have recently been shown at Kunstquartier Bethanien, the Museum für Fotografie, Berlin and the BWA Gallery, Wrocław. A DAAD research grant has been awarded to support a collaborative experimental feature length documentary film.

Leon Vatter studied philosophy and political science at the Free University of Berlin and the Universitá di Urbino. He wrote his thesis on the notion of the impending catastrophe in the work of Walter Benjamin. During his studies, he worked as a tutor in the team of Studium Generale at the UdK Berlin for over 5 years and accompanied numerous lectures and seminars in both fields of cultural science as well as interdisciplinary artistic practice. 2014-2016 he conducted English-language tutorials on Byung-Chul Hans lectures. Since October 2019 he has been working as a research assistant in the Studium Generale team.